Alle dem som

Artikel 24: Sundhed, vand, mad og miljø

Tilbage

Introduktion

Dette forløb er udviklet af Alberte, Bertram, Catharina, Helena, Laura, Liva, Thea og Vilma, der alle er medlemmer af Det Nationale Rettighedsråd.

Artikel 24 i Børnekonventionen giver alle børn ret til at have fysisk og mental sundhed. Det er vigtigt, især nu under corona, hvor der er mange restriktioner, og vi ikke har så god kontakt til vores klassekammerater, fritidsaktivitets-venner, familie eller andre. Det går ud over vores psykiske trivsel.

Derfor vil vi i Det Nationale Rettighedsråd anbefale alle jer børn og unge til at hjælpe hinanden med det. Vi har lavet denne aktivitet som hjælp til at komme i gang igen.

Baggrund

“Alle dem som…” er en aktivitet, som styrker fællesskabet i klassen. Det er vigtigt, at vi fortsat opretholder det fællesskab, der førhen var i klassen, specielt under en svær tid som nu. “Alle dem som…” handler om at opdage ting om sine klassekammerater, som man ikke vidste før eller bare har glemt. 

Aktiviten kan laves både online og fysisk. Spørgsmålene finder I herunder.

Sådan gør du

Online

  1. Tal i klassen om, hvorvidt I vil lave aktiviteten i mindre rum eller gøre det fælles i klassen – begge ting kan fungere.
  2. Vælg en oplæser af spørgsmålene. Oplæseren kan selvfølgelig også deltage samtidigt.
  3. Alle elever skal nu slĂĄ kameraet fra.
  4. Læs første spørgsmål og besvar ved at slå kameraet til, hvis man føler sig som en del af spørgsmålet.
    Eks. “alle dem som har skilte forældre” – har man det, slĂĄr man kameraet til, hvis ikke forbliver det slukket.
  5. Alle slår igen kameraet fra og næste spørgsmål læses højt.
  6. Fortsæt indtil der ikke længere er flere spørgsmål.
    Find evt. på flere eller andre spørgsmål selv.

Fysisk

  1. Print og klip spørgsmålene ud (hvis ikke det er muligt, så gør det ikke noget).
  2. Fjern en stol og dermed også en elev. Eleven uden en stol skal nu trække og læse et af spørgsmålene højt. (Eller læse første spørgsmål fra listen).
  3. De elever, der føler sig som en del af spørgsmĂĄlet, rejser sig op og finder en ny plads – derved finder eleven, der har læst spørgsmĂĄlet op, ogsĂĄ en plads. AltsĂĄ, kommer en ny elev til at skulle læse det næste spørgsmĂĄl op.
    Eks. “alle dem som har skilte forældre” – alle elever, der har det, rejser sig op og finder en ny plads – inklusiv eleven, der læser spørgsmĂĄlet højt.
  4. Eleven uden en stol skal nu trække og læse næste spørgsmĂĄl højt – og sĂĄdan fortsætter legen.
  5. Find evt. selv på flere eller andre spørgsmål.

Eksempler på spørgsmål

  1. Alle dem som stadig sover med bamse
  2. Alle dem som har mistet motivationen
  3. Alle dem som ikke vil have børn i fremtiden
  4. Alle dem som er bange for mørket
  5. Alle dem som har flyskræk
  6. Alle dem som foretrækker chokoladeis over vaniljeis
  7. Alle dem som har fĂĄet en ny hobby under lockdown
  8. Alle dem som er bange for at blive voksen
  9. Alle dem som er bange for at dø
  10. Alle dem som foretrækker at cykle end at gå
  11. Alle dem som har set mindst to serier under denne lockdown
  12. Alle dem som føler sig generelt glade
  13. Alle dem som har alle deres bedsteforældre tilbage