Bingo

Artikel 24: Sundhed, vand, mad og miljø

Tilbage

Introduktion

Dette forløb er udviklet af Alberte, Bertram, Catharina, Helena, Laura, Liva, Thea og Vilma, der alle er medlemmer af Det Nationale Rettighedsråd.

Artikel 24 i Børnekonventionen giver alle børn ret til at have fysisk og mental sundhed. Det er vigtigt, især nu under corona, hvor der er mange restriktioner, og vi ikke har så god kontakt til vores klassekammerater, fritidsaktivitets-venner, familie eller andre. Det går ud over vores psykiske trivsel. 

Derfor vil vi i Det Nationale Rettighedsråd anbefale alle jer børn og unge til at hjælpe hinanden med det. Vi har lavet denne aktivitet som hjælp til at komme i gang igen.

Baggrund

Baggrunden for vores anbefaling er, at motivationen blandt os, skoleeleverne til online-undervisning, er faldet, og at sammenholdet og fællesskabet i klassen er blevet mindre, da vi ikke har haft den samme nærhed med hinanden.

Derfor mener vi, at denne aktive aktivitet ville kunne bringe os børn og unge tættere sammen.

FormĂĄlet

Formålet med denne aktivitet er at styrke klassens sammenhold, bringe motivationen tilbage, genskabe det fællesskab, der var før corona, og få nogle samtaleemner, så vi elever kan hjælpe hinanden med bedre trivsel.

Materialer

  • Bingoplader
  • Blyanter
  • Remedier til opgaverne fx mĂĄlebĂĄnd, kamera.

Vi opfordrer jer til, at I laver jeres egne bingoplader.

Ellers kan I bruge bingopladerne på følgende sider. 

Aktiviten kan laves enten online eller fysisk.

 

Sådan gør I

Fysisk

  1. Eleverne kommer med ideer til hvilke aktiviteter, der skal stĂĄ pĂĄ bingopladen. Eleverne stemmer om de bedste ideer.
  2. Læreren kan også vælge at lave en fagorienteret bingoplade.
  3. Læreren eller en gruppe elever laver en bingoplade med de valgte ideer.
  4. Alle elever fĂĄr tildelt den samme bingoplade pĂĄ papir.
  5. Klassen bliver delt op i ca. 3 elever i hver gruppe. De forskellige grupper konkurrerer imod hinanden.
  6. Man samler op i klassen sidst i timen, og finder ud af, hvem der har fĂĄet bingo. Hvis nogle har fĂĄet fuld plade, kan man eventuelt vinde noget. Fx en slikkepind.

 Online

  1. Eleverne kommer med ideer til hvilke aktiviteter, der skal stå på bingopladen. Eleverne stemmer om de bedste ideer.
  2. Læreren eller en gruppe elever laver en bingoplade med de valgte ideer.
  3. Alle elever får tildelt den samme bingoplade og beslutter hvor lang tid, der er til at udfylde bingopladen. F.eks. en uge hvis det er nogle større mål, de skal nå. 
  4. Eleverne får en uge (eller hvor lang tid de beslutter) til at færdiggøre deres bingo. 
  5. Efter en uge samles eleverne og finder ud af, hvem der har fået bingo. Hvis nogle har fået fuld plade, kan man eventuelt vinde noget. Fx en slikkepind.