Børns indflydelse på leg

Artikel 12: Respekt for børns mening

Artikel 31: Hvile, leg, kultur, kunst

TilbageLærervejledning

Introduktion

 

Kender I det, at en god leg kan fĂĄ en til at glemme alt om tiden?

I klassen har I sikkert talt om, hvor vigtig leg er.

Måske har I også leget forskellige lege og været med til at bestemme, hvilke lege der skulle leges, og hvordan de skulle vælges.

Nu skal vi lege lidt mere.

I skal lave to forskellige opgaver. 

Først skal i være lege-detektiver. I skal ud og opspore sjove lege i skolegården.

Senere skal I på jagt efter sjove lege fra dengang jeres forældre eller bedsteforældre var børn.

Se filmen eller læs teksten og kom godt i gang.

Læs teksten selv

Nu er det tid til at lege lidt mere.

Vidste I godt at at børn har ret til fritid og tid til at lege? Det er artikel 31 i Børnekonventionen.

I skal først lege lege-detektiver. I frikvarteret skal I på mission i skolegården.
I skal lede efter sjove lege. Der er helt sikkert gang i mange forskellige lege rundt omkring pĂĄ skolen.

Se om I kan finde en leg, I ikke kendte i forvejen.

Tag legen med tilbage til klassen. Måske kan I få tid til at lege legen sammen med jeres klassekammerater.  Så kan I aftale hvordan legen skal leges.

Senere skal I lede efter lege fra dengang jeres forældre eller bedsteforældre var børn.
For selvom der hverken var computere eller tablets dengang, sĂĄ var der en masse sjove lege.
I kan helt sikkert finde lege der stadig er sjove i dag.

Kom, lad os lege sjove lege!

 

Sådan gør du

 

Detektiv i skolegĂĄrden

I skal ud at lede efter sjove lege i frikvarteret.

Se, om I kan finde lege, I ikke kendte i forvejen.

Det er en god idé at spørge dem der leger, om de har gode råd til, hvordan legen skal leges

Hvis det er muligt, kan I også tage billeder af legen. Husk at spørge om lov.

Lege fra gamle dage

Spørg jeres forældre eller bedsteforældre, hvad de legede, da de var børn.

Eller måske har du en nabo, en tante eller onkel, der gerne vil fortælle en god historie.

Her er forslag til spørgsmål, du kan stille. Find gerne på nogle selv også.

MĂĄske kan I bruge tjeklisten til at notere svaret ned og gemme det.

  • HvornĂĄr gik du i skole?
  • Kan du huske en god leg, som I legede i frikvarterene?
  • Hvor mange børn kunne være med i legen?
  • Hvem bestemte hvordan legen skulle leges?
  • Var det altid let at finde pĂĄ noget at lege, da du var barn?

Tjeklisten

Â