Byg dit eget legetøj

Børns ret til at kende Børnekonventionen

Børns ret til hvile, fritid og leg

Lærervejledningen

TilbageElevopgaven

Mål

  • At eleverne får kendskab til de forhold, børn i andre lande har.
  • At eleverne oplever, at ikke alle har mulighed for at købe legetøj.

Tidsforbrug: 60 minutter

Materialer

Diverse genbrugsmaterialer som f.eks. mælkekartoner, tændstiksæsker, perler, plastickrus, æsker fra morgenmadsprodukter, æggebægre, stofrester, knapper. 

Tape, snor og lim.

Øvelsen

FREMGANGSMÅDE:

Fortæl eleverne, at forældre i mange lande ikke har råd til at købe legetøj til deres børn på samme måde, som de gør i Danmark.

Alligevel kan børn godt lege med legetøj. Mange leger med legetøj, som de selv laver.

Eleverne finder selv på forskelligt legetøj, de kan lave af genbrugsmaterialer.

Eksempler på legetøj:

  • et rasleæg af en æske med perler i.
  • en bil lavet af en skotøjs-/tændstikæske og vinpropper m.m.
  • en robot.
  • en påklædningsdukke.

Samtale i plenum efter arbejdet:

Spørg eleverne hvordan de oplevede det, da de byggede deres eget legetøj.
Er eleverne imponerede over de børn, som faktisk laver deres eget legetøj?
Kan eleverne lære noget af disse børn?
Er der noget legetøj, som de har derhjemme, som de vil kunne undvære. Hvad vil være det sværeste at undvære og hvorfor?
Spørg til sidst ind til, hvad det betyder for den enkelte elev at lege.

Fortæl, at de alle får hver deres billede, og at de skal kigge på
billedet og finde på en historie om det.

• Del billederne ud (også et til dig selv). Lad børnene kigge på deres
billeder.

• Forklar øvelsen en gang til. Gør det tydeligt, at der ikke findes
rigtigt eller forkert, og at børnene kan fortælle lige, hvad de vil om deres billeder. Start med at fortælle om dit eget billede. Hvem er på billedet, hvor kommer barnet fra, hvad laver han eller hun om dagen… Brug fantasien.

• Nu er det børnenes tur. Sig, at alle voksne og børn i rummet nu skal
lytte til det barn, der fortæller.

• Lad ”talerpinden” gå fra barn til barn. Hjælp børnene med at
fortælle om deres billeder og stil spørgsmål.

Til at starte med er
det fint, hvis børnene fortæller, hvem/hvad de ser på billederne. Jo
flere gange I laver øvelsen, desto mere indholdsrige og fantasifulde
bliver børnenes fortællinger.

Læg alle billederne ud på gulvet, så alle i cirklen kan se dem.
Forklar, at I sammen skal lave en historie.
• Del derefter et billede ud til hver. Forklar at hvert barn skal fortælle
den del af historien, som er på deres billede.

• Vælg et tema til historien sammen med børnene. Vælg om histo-
rien skal være sjov, sørgelig, romantisk, uhyggelig eller noget helt

andet.
• Du starter. Hold talerpinden i hånden og fortæl din del af historien.
Begynd gerne med ”Der var engang…”
• Nu er det børnenes tur. Spørg, hvem der vil begynde. Når et barn
vil fortælle sin del af historien, rækker han eller hun hånden i vejret
og får talerpinden.
• Du må gerne hjælpe børnene med at knytte historierne sammen og
føre historien fremad eksempelvis ved at stille spørgsmål.
SAMTALE
• Hvordan er det at lytte til en kammerat, der fortæller? Hvordan føles
det, når andre lytter til dig?
• Hvorfor er det vigtigt at lytte? Hvorfor skal voksne lytte, når børn
taler?
• Hvorfor blev din del af historien, som den blev?
• Minder dit billede dig om noget, du har oplevet i virkeligheden eller
noget, du har set eller hørt?
• Hvilke lande har du været i? Hvordan lever børnene der?
• Hvilke rettigheder i Børnekonventionen var med i historien? Fik
børnene i historien deres rettigheder tilgodeset eller var der nogle
rettigheder, som de ikke fik?

Kreativ aktivitet

Eleverne kan lave legetøj til en ven, en yngre søskende eller til en ”0. ven” (for 3. klassernes vedkommende)