Dansk fortolkning

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder

LĂŚrervejledningen

TilbageElevopgaven

MĂĽl

Tidsforbrug: indgĂĽr som en del af samtale om personerne i en fortĂŚlling

Materialer

KLASSENS EGET KLASSECHARTER OG BØRNEKONVENTIONEN

BILAG 1

Øvelsen

FREMGANGSMÅDE:

Nür børnene har lÌst et kapitel i lÌsebogen, arbejdet med en roman, analyseret et eventyr eller en novelle, giver man dem til opgave at finde artikler i Børnekonventionen, som relaterer til det, hovedpersonen oplever, eller de temaer, der er i spil. Det kan gøres pü klasseniveau, som makkeraktivitet, i grupper eller individuelt pü alle alderstrin.

Der kan udvÌlges et antal artikler, børnene kan vÌlge mellem, eller tages afsÌt i alle Børnekonventionens artikler.
Lad børnene f.eks. selv komme med idÊer til, hvordan man kan vise det, de har fundet frem til.

Eksempler pĂĽ litteratur
Gummi-Tarzan
Mio min Mio
Brødrene Løvehjerte
Den lille pige med svovlstikkerne

Kreativ aktivitet

Lad børnene tegne en tegning eller lave en kreativ digital prÌsentation i et vÌrktøj, de kender fra tidligere.