Dansk Fortolkning
Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder
Lærervejledningen
Mål
- At børn aktivt bruger deres viden om rettigheder, når vi i dansk arbejder med kompetenceområdet fortolkning.
Tidsforbrug: indgår som en del af samtale om personerne i en fortælling
Materialer
KLASSENS EGET KLASSECHARTER OG BØRNEKONVENTIONEN
Øvelsen
FREMGANGSMÅDE:
Når børnene har læst et kapitel i læsebogen, arbejdet med en roman, analyseret et eventyr eller en novelle, giver man dem til opgave at finde artikler i Børnekonventionen, som relaterer til det, hovedpersonen oplever, eller de temaer, der er i spil. Det kan gøres på klasseniveau, som makkeraktivitet, i grupper eller individuelt på alle alderstrin.
Der kan udvælges et antal artikler, børnene kan vælge mellem, eller tages afsæt i alle Børnekonventionens artikler.
Lad børnene f.eks. selv komme med idéer til, hvordan man kan vise det, de har fundet frem til.
Eksempler på litteratur
Gummi-Tarzan
Mio min Mio
Brødrene Løvehjerte
Den lille pige med svovlstikkerne
Kreativ aktivitet
Lad børnene tegne en tegning eller lave en kreativ digital præsentation i et værktøj, de kender fra tidligere.