Dansk fremstilling

Alle børns ret til at kende Børnekonventionen

Lærervejledningen

TilbageElevopgaven

Mål

  • At børn aktivt kan omsætte deres viden om børns rettigheder til et handlingsforløb i en historie.

Materialer

BØRNEKONVENTIONEN

BILAG 1

Øvelsen

OM ØVELSEN:

I forbindelse med, at klassen skal lave en skriftlig opgave bliver oplægget, som man bruger som afsæt, en artikel fra Børnekonventionen.

FREMGANGSMÅDE:

Lærer eller elev udvælger en artikel – f.eks. artikel 2: Det er lige meget, hvordan man ser ud osv. – alle skal have det lige godt.

Eleven skal nu digte en historie, en novelle eller et eventyr, der tager afsæt i, at denne ret ikke opfyldes. Det kan være at hovedpersonen oplever, at nogen griner og siger, at man har en grim næse.

Historien skal handle om, hvad barnet, kammeraterne eller de voksne gjorde for, at hovedpersonen igen fik sin ret opfyldt.

Kreativ aktivitet

Lad børnene tegne en tegning, hvor de fortæller om noget, som de synes, der er
vigtig for at børn kan have det godt.