Dansk fremstilling

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder

LĂŚrervejledningen

TilbageElevopgaven

MĂĽl

  • At børn aktivt kan omsĂŚtte deres viden om børns rettigheder til et handlingsforløb i en historie.

Materialer

BØRNEKONVENTIONEN

BILAG 1

Øvelsen

OM ØVELSEN:

I forbindelse med, at klassen skal lave en skriftlig opgave bliver oplÌgget, som man bruger som afsÌt, en artikel fra Børnekonventionen.

FREMGANGSMÅDE:

Lærer eller elev udvælger en artikel – f.eks. artikel 2: Det er lige meget, hvordan man ser ud osv. – alle skal have det lige godt.

Eleven skal nu digte en historie, en novelle eller et eventyr, der tager afsĂŚt i, at denne ret ikke opfyldes. Det kan vĂŚre at hovedpersonen oplever, at nogen griner og siger, at man har en grim nĂŚse.

Historien skal handle om, hvad barnet, kammeraterne eller de voksne gjorde for, at hovedpersonen igen fik sin ret opfyldt.

Kreativ aktivitet

Lad børnene tegne en tegning, hvor de fortÌller om noget, som de synes, der er
vigtig for at børn kan have det godt.