Den globale medborger
Artikel 12: Respekt for børns mening
Artikel 13: Deling af viden
Artikel 17: Adgang til information
Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder
Lærervejledningen
Mål
- At eleverne reflekterer over de vilkår, der gælder i en verden, hvor alle menneskers eksistens bliver knyttet stadigt tættere sammen.
- At eleverne får indblik i, hvad det vil sige at være en medborger, og forsøger at sætte sig i den andens sted.
- Dannelse til medborgerskab.
Tidsforbrug: 45 - 60 minutter
Materialer
Øvelsen
OM ØVELSEN:
I en pædagogisk sammenhæng er medborgerskab et dannelsesideal.
En definition på, hvad en medborger kunne være følgende:
” EN MEDBORGER ER EN PERSON, DER HAR OG KENDER SINE RETTIGHEDER, PLIGTER OG ANSVAR, DELTAGER I OG TAGER (MED)ANSVAR FOR DE FÆLLESSKABER, SOM HAN/HUN ER OG FØLER SIG SOM EN DEL AF.”*
*(Bo Uggerholt Lauritzen, Medborgerskabspædagogik – undervisning og didaktik, medborger.net, 2011).
FREMGANGSMÅDE:
Klassen inddeles i grupper af 3-4 elever.
Hver gruppe skriver på et A3 ark en A-Å stikordsliste over de færdigheder, holdninger, den viden og de handlinger, der skal til, for at man kan leve som og være en global bevidst borger i det 21. århundrede.
Når listen er færdig, præsenteres den for resten af klassen, og valgene begrundes.
Refleksion: Spørg klassen om, hvilke ord de ellers kunne have valgt, og om listen ville se anderledes ud, hvis man boede i et andet land?
Eksempler:
A = Ansvarlighed (overfor miljøet)
B = Bæredygtig (produktion af varer)
C = Computere (forbinder mennesker)
D = Demokrati (sikrer rettigheder)
E = Empati (leve sig ind i andre menneskers liv)
… Å = Åbenhed (overfor andre mennesker, holdninger og kulturer).