Det gode mĂžde

Respekt for bĂžrns mening

Deling af viden

Tilbage

Introduktion

I forlÞbet her skal I arbejde med det gode mÞde i RettighedsrÄdet. I skal beskÊftige jer med kommunikation og trivsel pÄ mÞderne, sÄ mÞderne er et trygt sted at vÊre, hvor alle tÞr sige deres mening.

I skal ogsÄ arbejde med, hvordan man bygger et godt mÞde op og fungerer som mÞdeleder pÄ mÞderne.

Undervejs i forlÞbet skal I lÊre endnu mere om, hvad det vil sige, at vÊre Rettighedsskole. I skal ogsÄ arbejde med jeres rolle som medlemmer af skolens RettighedsrÄd.

I arbejdet skal I lÊre om de 6 trin i forlÞbet. I skal ogsÄ lÊre om de 4 byggesten, der er fundamentet for det at vÊre Rettighedsskole.

BĂžrn har ret til frit at sige deres mening om emner, der er vigtige for dem. Voksne skal lytte og tage bĂžrn alvorligt.

BÞrn har ret til at dele deres viden, tanker og fÞlelser med andre ved at tale, tegne, skrive eller vÊre kreativ pÄ andre mÄder, med mindre det skader andre mennesker.

SĂ„dan gĂžr du

I forlÞbet her arbejdes der med fÞlgende omrÄder:

  • RettighedsrĂ„dets rolle
  • De 6 trin pĂ„ rettighedsrejsen
  • De 4 byggesten som gennemgĂ„ende fundament.
  • FĂŠllesskab pĂ„ mĂžderne
  • Ideer til organisering
  • Kommunikation pĂ„ mĂžderne
  • Leg og aktiviteter pĂ„ mĂžderne
  • Kreativ formidling

 

Materialer der benyttes i forlĂžbet

BÞrnekonventionen, der findes her pÄ siden, spillekort eller i printet udgave.

En digital udgave af konventionens artikler findes pÄ Skoletube og pÄ Google. Herfra kan de downloades og printes.

Plakat med BĂžrns Rettigheder.

Manual 

Papir og tusser.

Computere, iPads eller telefoner til opgaven med programmet Padlet.

BĂžrnekonventionen

RettighedsrÄdet

I er som RettighedsrÄd en af de vigtigste brikker pÄ jeres skole. I er nemlig styregruppe for alle aktiviteter knyttet til Rettighedsskolen. 

Medlemmerne af RettighedsrÄdet har sammen ansvaret for at lede skolen igennem de seks trin. 

Brug vÊrktÞjet her til arbejdet med de 6 trin. Her kan I se alle de 6 trin pÄ rejsen.
Vend tilbage til vÊrktÞjet lÞbende, i jeres arbejde i RettighedsrÄdet. 
 

 

Som gennemgÄende rettesnor for hele processen er de 4 byggesten. 

Medlemmerne af RettighedsrÄdet har sammen ansvaret for at de 4 byggesten er tydelige i alle faser af arbejdet. 

Brug vÊrktÞjet her til arbejdet med de 4 byggesten. Her kan I se alle de 4 byggesten. Vend tilbage til vÊrktÞjet lÞbende i arbejdet. 

 

 

FĂŠllesskab

I har, som medlemmer af RettighedsrÄdet, en sÊrdeles vigtig rolle pÄ jeres skole. Derfor er det rigtigt vigtigt, at I oplever et fÊllesskab, hvor der lyttes aktivt, og hvor alle respekteres.

Medlemmerne i RettighedsrÄdet uddannes til at indgÄ i demokratiske processer og forpligtende fÊllesskaber. Medlemmerne bliver rigtig gode til at:

  • leve sig ind i andres fĂžlelser
  • lytte aktivt til andre og kunne forstĂ„ andres udtryk
  • udtrykke sig
  • fĂžlge fĂŠlles regler
  • tage ansvar
  • lĂžse konflikter
  • kommunikere med indfĂžling og anerkendelse
  • blive opmĂŠrksom pĂ„ det, som man siger, og mĂ„den, man siger det pĂ„

KOmmunikation pÄ mÞderne

Det er vigtigt, at der er en positiv og god tone pÄ mÞdet, og at alle deltagere fÄr taletid. 

Øve jer i at benytte uddybende spÞrgsmÄl:

  • Jeg hĂžrer dig sige

  • Er det rigtigt forstĂ„et?
  • NĂ„r du siger
 betyder det sĂ„, at…?
  • Har jeg forstĂ„et det rigtigt, at…?
  • Det lyder spĂŠndende, kan du uddybe?

Åbne spĂžrgsmĂ„l kan ligeledes vĂŠre gode nĂ„r man vil have en positiv stemning pĂ„ mĂžderne.

Åbne spĂžrgsmĂ„l er spĂžrgsmĂ„l, som man ikke kan svare ja eller nej til. Åbne spĂžrgsmĂ„l giver ofte mulighed for lĂŠngere svar og giver mere information.
Med Äbne spÞrgsmÄl lukkes samtalen op, og man skaber rum for refleksion. Man viser samtidig interesse for den man taler med.

Benyt spÞrgsmÄl som:

  • Hvordan tĂŠnker I…?
  • Hvorfor mon…?
  • Kan I fortĂŠlle mig…?
  • Hvordan forestiller I jer?
  • HvornĂ„r tror I…?
  • Hvilke omrĂ„der…?
  • Hvordan oplevede I…?

Lege og aktiviteter

Det er en god idé at inddrage lege og kreative aktiviteter pÄ mÞderne. Det skaber god stemning og sammenhold.

NÄr man griner sammen og samarbejder om at lÞse opgaver af praktisk karakter i legene, sÄ smitter det positivt af, nÄr der skal trÊffes beslutninger og arbejdes med planlÊgning efterfÞlgende.

Herunder findes eksempler pÄ lege, der kan tages i brug