Det Nationale RettighedsrÄd 

Alberte, Vestegnens Privatskole , Taastrup Catharina, Vigerstedskole, Ringsted
Laura, Vestegnens Privatskole, Taastrup
Liva, Paradisbakkeskolen, NexĂž
Thea, Husum Skole, Husum
Vilma, Christianshavns Skole, KĂžbenhavn

Vi er Det Nationale RettighedsrÄd 

Det Nationale RettighedsrÄd sÊtter fokus pÄ, at bÞrn og voksne samarbejder om at bruge de bestemmelser og principper, der gÞr sig gÊldende i BÞrnekonventionen.
Det Nationale RettighedsrÄds mission er at tilskynde bÞrn og unge, relevante aktÞrer, beslutningstagere og politikere til at bruge konventionen og en rettighedsbaseret tilgang i sager, der vedrÞrer bÞrn og unge.
Det Nationale RettighedsrÄd arbejder ud fra et Ärligt tema om rettigheder, som enten flertallet af Rettighedsskolerne eller Det Nationale RettighedsrÄd og UNICEF Danmark sammen har valgt, at Det Nationale RettighedsrÄd skal fokusere pÄ. .

Resolutioner

Hvert Är til BÞrnetopmÞdet udarbejder det Nationale RettighedsrÄd Ärets Resolution. En eller flere artikler fra BÞrnekonventionen sÊtter temaet for Resolutionens indhold.

Her ses Resolutionerne fra 2020, 2019, 2018 samt 2017.

 

Aktiviteter udviklet af
Det Nationale RettighedsrÄd

En af de faste opgaver i Det Nationale RettighedsrÄd er at udvikle inspirerende aktiviteter rettet mod Rettighedsskolerne. Det er Ärets resolution, som danner udgangspunktet for de enkelte opgaver. Herunder ses en rÊkke aktiviteter udviklet af Det Nationale RettighedsrÄd.

Klassens Time Podcast

Alle bĂžrn har ret til at have det godt. Det stĂ„r i FN’s BĂžrnekonvention. UNICEF har spurgt danske skoleelever om, hvornĂ„r de fĂžler sig allermest udsat og udenfor i skolen. Det har givet os 12 spĂŠndende podcastepisoder, hvor det er de unge, der sĂŠtter dagsordenen.

Sammen med Sofie Østergaard inviterer to elever ind til KLASSENS TIME. Her fÄr de hver uge en snak med en ekspert om et af de 12 temaer, hvor eleverne mÊrker udsatheden i skolen.

Stort tak til Velux Fonden for stĂžtte til projektet.