Det Nationale Rettighedsrüd 

Vi er Det Nationale Rettighedsrüd 

Alberte – 8. klasse, Vestegnens Privatskole, Taastrup
Bertram – 9. klasse, Hellerup Skole, Hellerup
Catharina – 8. klasse, Vigerstedskole, Ringsted
Laura – 8. klasse, Vestegnens Privatskole, Taastrup
Liva – 8. klasse, Paradisbakkeskolen, Nexø
Thea – 8. klasse, Husum Skole, Husum
Vilma – 7. klasse, Christianshavns Skole, København

Visionen for Det Nationale Rettighedsrüd er i et samarbejde mellem engagerede og bemyndigede voksne og børn at slü til lyd for og anvende de bestemmelser og principper, der gør sig gÌldende i Børnekonventionen.
Det Nationale Rettighedsrüd kan have talsmandsfunktionen for UNICEF Danmarks Rettighedsskolers i sager, som vedrører børns rettigheder og bidrager til UNICEF Danmarks arbejde for at sikre børn deres rettigheder pü nationalt plan.

Resolutioner

Hvert ür til Børnetopmødet udarbejder det Nationale Rettighedsrüd ürets Resolution. En eller flere artikler fra Børnekonventionen sÌtter temaet for Resolutionens indhold.

Her ses Resolutionerne fra 2020, 2019, 2018 samt 2017.

 

Ideer til undervisning i børns rettigheder

Som en af de faste opgaver i Det Nationale RettighedsrĂĽd udvikles der ĂŠn aktivitet rettet mod Rettighedsskolerne. Aktiviteten tager sit afsĂŚt i Visionen og sikrer, at reprĂŚsentanterne beskĂŚftiger sig med alle tre niveauer.
Herunder ses en rĂŚkke opgaver udviklet af Det Nationale RettighedsrĂĽd.

Klassens Time Podcast

Alle børn har ret til at have det godt. Det står i FN’s Børnekonvention. UNICEF har spurgt danske skoleelever om, hvornår de føler sig allermest udsat og udenfor i skolen. Det har givet os 12 spændende podcastepisoder, hvor det er de unge, der sætter dagsordenen.

Sammen med Sofie Østergaard inviterer to elever ind til KLASSENS TIME. Her für de hver uge en snak med en ekspert om et af de 12 temaer, hvor eleverne mÌrker udsatheden i skolen.

Stort tak til Velux Fonden for støtte til projektet.