Det Nationale Rettighedsråd 

Mathias, Kildegårdskolen, Herlev
Amina, Husum Skole, Husum
Viktor, L√¶s√ł Skole, L√¶s√ł
Mariam, Lillevang Skole, Aller√łd
Lillian, Torstorp Skole, Taastrup
Laura, Vestegnens Privatskole, Taastrup
Sarah, Kildegårdskolen, Herlev
Vilma, Christianshavn Skole, K√łbenhavn
Charlie, Kobberbakkeskolen Sydby Skole, Næstved
Alberte, Vestegnens Privatskole, Taastrup
Elisabeth Jacobsen, projektleder, UNICEF Danmark

Vi er Det Nationale Rettighedsråd 

Det Nationale Rettighedsr√•d s√¶tter fokus p√•, at b√łrn og voksne samarbejder om at bruge de bestemmelser og principper, der g√łr sig g√¶ldende i B√łrnekonventionen.
Det Nationale Rettighedsr√•ds mission er at tilskynde b√łrn og unge, relevante akt√łrer, beslutningstagere og politikere til at bruge konventionen og en rettighedsbaseret tilgang i sager, der vedr√łrer b√łrn og unge.
Det Nationale Rettighedsråd arbejder ud fra et årligt tema om rettigheder, som enten flertallet af Rettighedsskolerne eller Det Nationale Rettighedsråd og UNICEF Danmark sammen har valgt, at Det Nationale Rettighedsråd skal fokusere på. .

Resolutioner

Hvert √•r til B√łrnetopm√łdet udarbejder det Nationale Rettighedsr√•d √•rets Resolution. En eller flere artikler fra B√łrnekonventionen s√¶tter temaet for Resolutionens indhold.

Her ses Resolutionerne fra 2020, 2019, 2018 samt 2017.

 

Aktiviteter udviklet af
Det Nationale Rettighedsråd

En af de faste opgaver i Det Nationale Rettighedsråd er at udvikle inspirerende aktiviteter rettet mod Rettighedsskolerne. Det er årets resolution, som danner udgangspunktet for de enkelte opgaver. Herunder ses en række aktiviteter udviklet af Det Nationale Rettighedsråd.

Klassens Time Podcast

Alle b√łrn har ret til at have det godt. Det st√•r i FN‚Äôs B√łrnekonvention. UNICEF har spurgt danske skoleelever om, hvorn√•r de f√łler sig allermest udsat og udenfor i skolen. Det har givet os 12 sp√¶ndende podcastepisoder, hvor det er de unge, der s√¶tter dagsordenen.

Sammen med Sofie √ėstergaard inviterer to elever ind til KLASSENS TIME. Her f√•r de hver uge en snak med en ekspert om et af de 12 temaer, hvor eleverne m√¶rker udsatheden i skolen.

Stort tak til Velux Fonden for st√łtte til projektet.