Frihed, fred og identitet
Artikel 8: Identitet
Artikel 14: Tanke- og religionsfrihed
Artikel 16: Beskyttelse af privatliv
Introduktion
I dette forløb skal I arbejde med begreberne Frihed, Fred og Identitet.
Sådan gør du
Med udgangspunkt i ”Hvad er et godt liv?” ”Hvad betyder noget i mit liv?”, ”Hvor har du det godt?” skal I nu arbejde med forskellige øvelser.
Der er øvelser med 3 forskellige temaer:
Fred
Tal om, hvad det vil sige, at der er krig, og hvad det vil sige, at der fred.
Hvordan opfatter I begrebet fred?
Hvad betyder det, at der er fred?
Nu skal I male et billede med farver I bliver beroligede, glade og/eller fredfyldte af.
- Ecolinefarver
- akvarelpapir
- rammer
Identitet
”Hvem er du?”.
Du skal lave et selvportræt, som skal indrammes i en 30×30 ramme.
I skal hver lave en lille figur, som er enten jer selv, eller er som I godt kan lide. Figuren må godt have form som et dyr eller en ting. Den skal være omkring 5 cm.
”Hvor har du det godt og er tryg?”
Hver elev laver et rum, hvor I føler jer trygge. Det kan være alt fra en skov, en hytte i sneen, farmors hus, eget værelse eller noget helt andet. Rummet skal huse den lille figur, som I lavede i øvelsen “Hvem er du?”
- Selvhærdende ler
- Trærammer og diverse materialer til at bygge med, rammer 30×30
- Acrylmaling, pensler, blyanter, oplæg med ansigtspropertioner, spejle
Frihed
”Hvor oplever du ”frihed” på skolens område?”
I skal først lave en søger. En søger er et stykke karton, hvor i laver en ”søger”. Søgeren er et hul i et stykke karton, som giver et udsnit af det, man ser på.
I skal går nu rundt på skolen eller i skolens ude-områder og vælger det område, hvor I oplever frihed. Søgeren holdes op mod dette område.
I skal huske det udsnit af området, som søgeren viste.
Tilbage i værkstedet får I udleveret en klump ler. Nu skal I modellere det udsnit, I så gennem søgeren.
- Karton til at lave ”søger”
- Papir
- Ler og penselglasur
Ufrihed og længsel
Hvad er det modsatte af frihed, og hvor oplever I den følelse?”
I skal i grupperne tale om, hvad I forstår ved frihed og ufrihed.
Forrestil jer en Zoologisk Have.
I skal hver vælge et dyr, I gerne vil arbejde med i ler.
Herefter skal I fremstille bure til dyrene.
Tal om, hvordan dyrene lever i en zoologisk have.
Findes der mennesker, der er i samme situation, som dyrerne i en zoologisk have?
- Papirler
- Trærammer
- Sugerør
- Ispinde
- Tændstikker m.m.