Frihed, fred og identitet

Artikel 8: Identitet

Artikel 14: Tanke- og religionsfrihed
Artikel 16: Beskyttelse af privatliv

TilbageLærervejledning

Introduktion

I dette forløb skal I arbejde med begreberne Frihed, Fred og Identitet. 

Sådan gør du

Med udgangspunkt i ”Hvad er et godt liv?” ”Hvad betyder noget i mit liv?”, ”Hvor har du det godt?” skal I nu arbejde med forskellige øvelser.

Der er øvelser med 3 forskellige temaer:

Fred

Tal om, hvad det vil sige, at der er krig, og hvad det vil sige, at der fred.

Hvordan opfatter I begrebet fred?

Hvad betyder det, at der er fred?

Nu skal I male et billede med farver, I bliver beroligede, glad og/eller fredfyldte af.

  • Ecolinefarver
  • akvarelpapir
  • rammer

Identitet

”Hvem er du?”.

Du skal lave et selvportræt, som skal indrammes i en 30×30 ramme.

I skal hver lave en lille figur, som er enten jer selv, eller er som I godt kan lide. Figuren må godt have form som et dyr eller en ting. Den skal være omkring 5 cm.

”Hvor har du det godt og er tryg?”

Hver elev lave et rum, hvor I føler jer trygge. Det kan være alt fra en skov, en hytte i sneen, farmors hus, eget værelse eller noget helt andet. Rummet skal huse den lille figur, som I lavede i øvelsen “Hvem er du?”

 

  • Selvhærdende ler
  • Trærammer og diverse materialer til at bygge med, rammer 30×30
  • Acrylmaling, pensler, blyanter, oplæg med ansigtspropertioner, spejle

Frihed

”Hvor oplever du ”frihed” på skolens område?”

I skal først lave en søger. En søger er et stykke karton, hvor i laver en ”søger”. Søgeren er et hul i et stykke karton, som giver et udsnit af det, man ser på.

I skal går nu rundt på skolen eller i skolens ude-områder og vælger det område, hvor I oplever frihed. Søgeren holdes op mod dette område.

I skal huske det udsnit af området, som søgeren viste.

Tilbage i værkstedet får I udleveret en klump ler. Nu skal I modellere det udsnit, I så gennem søgeren.

  • Karton til at lave ”søger”
  • Papir
  • Ler og penselglasur

Ufrihed og fængsel

Hvad er det modsatte af frihed, og hvor oplever I den følelse?”

I skal i grupperne tale om, hvad I forstĂĄr ved frihed og ufrihed.

Forrestil jer en Zoologisk Have.

I skal hver vælge et dyr, I gerne vil arbejde med i ler.

Herefter skal I fremstille bure til dyrene.

Tal om, hvordan dyrene lever i en zoologisk have.

Findes der mennesker, der er i samme situation, som dyrene i en zoologisk have?

  • Papirler
  • Trærammer
  • Sugerør
  • Ispinde
  • Tændstikker m.m.