Atuarfigisami nivinngagassat

Artikel 42: Inuit tamarmik meeqqat pisinnaatitaaffii ilisimassavaat

Atuartitsinermut ilitsersuut

TilbageElevopgaven

ANGUNIAGAQ

  • ATUAQATIGIIT IMMINNUT QANOQ PISSUSILERSULERSINNAANERAT, ILISIMALERLUGULU PISINNAATITAAFFITIK PAARALUGILLU PIVIUSUNNGORTITTUSSAALLUGIT

Piffissamik atuineq: 2-3 akunnerit marlukkaartut

ATORTUSSAT

PAP, TUSSIT, PAPILISSANUT PINNERSAATIT, BADGES, NIPITITTAKKAT, ASSIT PISINNAATITAAFFIILLU ALLATTORSIMAFFII

Bilag 4 Rettighedskort – til print

Øvelsen

OM ØVELSEN:

Alle klasser laver Ă„rligt et klassecharter, som erstatter klassens regler og udgĂžr klassens egne mål for trivsel.

Charteret er obligatorisk for Rettighedsskoler, da det er her man i dagligdagen tydeligst og enklest kan koble rettighederne til elevernes skoleliv. I forbindelse med samtaler omkring konflikter i frikvarteret, samtaler i klassen om trivsel, eller emner eleverne selv gerne vil tage op, er chartret meget brugbart som redskab.

Charteret er formuleret af bĂžrn og lavet af bĂžrn. Der er mange muligheder for, at man kan lave et flot og kreativt produkt til klassevĂŠrelset.

FREMGANGSMÅDE:

Klassens elever udvélger artikler fra Bþrnekonventionen, som de synes er relevante for deres liv i klassen. F.eks. Bþrnekonventionens artikel 2: “Ligestilling og beskyttelse mod diskrimination”.

PÄ elevsiden kan eleverne bÄde se de udvalgte artikler fra bilag 4 og alle BÞrnekonventionens artikler. Artiklerne er tilgÊngelige indlÊst som lydfiler og i tekst.

De valgte artikler omskrives af eleverne til formuleringer, der passer til deres hverdagssprog. F.eks. kunne man skrive: “At vi alle sammen er OK, som vi er, og at man ikke må drilles med sit udseende, eller om man er dreng eller pige.”

Eleverne skriver udsagn om, hvad det konkret indebĂŠrer i det daglige. F.eks.: ”Vi vil vĂŠre gode til at vĂŠre gode kammerater og sĂŠtte pris på, at vi er både ens og forskellige.”

PÄ elevsiden har eleverne mulighed for at skrive bÄde deres valgte rettigheder og deres egne formuleringer. NÄr de har udfyldt det digitale arbejdsark kan det gemmes og udskrives.

De tre elementer prÊsenteres visuelt pÄ en kreativ mÄde, og det fÊrdige charter hÊnges op i klassen.

Det er en god ide at tage en snak flere gange i lĂžbet af skoleåret om, hvordan klassen synes det går i forhold til at nĂ„ mĂ„lsĂŠtningerne i charteret.

Der laves et nyt charter hvert år, så hvert klassetrin har sine egne mĂ„lsĂŠtninger samt et nyt og flot charter.

FORSLAG TIL UDVÆLGELSESMETODE TIL VALG AF RETTIGHEDER:

Beslut jer for, hvor mange rettigheder I vil have med på charteret.

I de yngre klasser er det en god ide at bruge de store rettighedskort (Bilag 4) til at illustrere rettighederne. Hold det enkelte kort op, og forklar hvad rettigheden går ud på. Her er det vigtigt at forklare, at med rettigheder fĂžlger også ansvaret for at opretholde rettighederne for andre.

Alt efter klassetrin kan eleverne ved håndsoprĂŠkning vĂŠlge de rettigheder, de gerne vil have på charteret, eller de kan sidde i grupper med hver deres bunke af rettighedskort eller en liste over rettighederne og udvĂŠlge det aftalte antal rettigheder.

De kan ligeledes benytte rettighederne pÄ elevsiden og notere deres valg pÄ det digitale arbejdsark.

UdvĂŠlgelse ved håndsoprĂŠkning: Kommer I frem til flere end det valgte antal rettigheder, vĂŠlger klassen endnu en gang mellem de forelĂžbigt udvalgte rettigheder.

UdvĂŠlgelse ved gruppearbejde: De rettigheder, som alle grupper har til fĂŠlles, skrives på tavlen. Hvis de passer med det aftalte antal, skrives de på charteret, ellers vĂŠlger klassen i fĂŠllesskab enten nogle fra eller til.

Processen med at nå til enighed om, hvilke rettigheder der skal vĂŠlges, indbefatter en vigtig diskussion om, hvad der er vigtigt for det enkelte menneskes trivsel – herunder klassens trivsel. Derfor er selve udvĂŠlgelsesprocessen en vigtig del af udviklingen af klassecharteret.

Kreativ aktivitet

Eleverne kan tegne hver rettighed, som vĂŠlges til charteret, eller de kan klippe billeder ud fra diverse blade og aviser og lave kollager, som illustrerer de udvalgte rettigheder.

Eleverne kan også lave små sketches, som formidler de udvalgte rettigheder. Det giver eleverne en mere praktisk tilgang til og forståelse for de rettigheder, de har valgt.

Disse aktiviteter kan med fordel også bruges som en del af udvĂŠlgelsesprocessen i forhold til, hvilke rettigheder klassen Ăžnsker skal stå på charteret.