Hvad betyder mit navn?

Artikel 7: Navn og nationalitet

Artikel 2: Man må ikke diskriminere

Lærervejledningen

TilbageElevsiden

Mål

  • At man forst√•r betydningen af sit eget navn og sine klassekammeraters navne.
  • At man anerkender klassens navne som et tilh√łrsforhold.

Tidsforbrug: 45 minutter

Materialer

Pap og tusser

√ėvelsen

FREMGANGSM√ÖDE:

Forberedelse

Alle elever har i forvejen, hjemme med forældrenes hjælp, fundet oplysninger om deres egne navne.

P√• hjemmesiderne navnebasen.dk og¬†¬†navnebetydning.dk findes betydningen af langt de fleste navne, vi m√łder i Danmark.

Samtale i klassen

a. Hvordan kan det være, vi har navne?

b. Hvorfor er det rart, at ens venner og lærer ved, hvad man hedder?

c. Hvad er forskellen paŐä k√¶lenavne og √łgenavne?

d. Hvordan ville det være, hvis man havde et nummer i stedet for et navn?

Individuelt

Hver elev laver et s√¶rligt navneskilt, hvor man ogsaŐä kan l√¶se betydningen af ens navn.

Alle gaŐär rundt og sp√łrger mindst 5 andre, hvad betydningen af deres navn er.

Plenum: Alle pr√¶senterer paŐä skift deres eget navneskilt.

Kreativ aktivitet

Til denne opgave findes der to aktiviteter

Mit navn som en rebus

P√• elevsiden kan eleverne √łve sig i at l√łse sm√• rebusser. Efterf√łlgende opfordres de til at lave en rebus med deres eget navn.

Alle elevernes rebusser samles enten fysisk eller digitalt. Nu kan klassen l√łse hinandens rebusser og udfordre hinanden til flere kreative opgaver med l√¶rerige rebusser.

Der kan arbejdes med kælenavne, efternavne, stednavne og meget mere.

L√¶rertip: P√• hjemmesiden rebuz.dk kan man hurtigt og nemt lave sine egne rebusser. Man skriver sin tekst, og der vil efterf√łlgende blive skabt en rebus, der kan gemmes som et billede.

En kreativ præsentation 

Alle i klassen hj√¶lper med til at lave en pr√¶sentation af klassens navne, som kan h√¶nge paŐä d√łren til klassev√¶relset eller et andet relevant sted.