Ret, respekt og rettigheder
Artikel 42: Alle skal kende bĂžrns rettigheder
LĂŠrervejledningen

tema
En introduktion til en UNICEF Rettighedsskole, der er centreret om temaerne:
Kend dig selv
Kend dine rettigheder
Kend din Rettighedsskole
KlassesĂŠt af bogen er sendt til alle Rettighedsskoler og kan ligeledes lĂŠses digitalt.
Klik pÄ billedet herover, lÊs bogen online eller download en OCR-behandlet PDF.

MÄl
- At eleverne fÄr kendskab til de grundlÊggende elementer i Rettighedsskoler.
- At eleverne lĂŠrer at sĂŠtte det at have rettigheder i relation til sig selv og andre.
Bogen har til formÄl at give elever en forstÄelse for, hvad en UNICEF Rettighedsskole er og en bevidsthed om, hvordan det at kende sine rettigheder giver en platform, hvorfra eleverne kan navigere i deres skoledag.
Tidsforbrug: 90 minutter

Materialer
KlassesĂŠt af âRet, respekt og rettigheder â din guide til UNICEF Rettighedsskolenâ.
FNâs BĂžrnekonvention -findes pĂ„ elevsiden
Post-it og skrivematerialer.

Ăvelsen
FREMGANGSMĂ DE:
Bogen kan enten lĂŠses kronologisk eller tematisk – se indholdsfortegnelsen pĂ„ s. 3 i bogen.
1. Kend dig selv
LĂŠs side 4-5
Artikel 2: Det er lige meget, hvordan man ser ud â alle skal have det lige godt.
I et minut kan eleverne reflektere over, hvad artikel 2 betyder for dem – bĂ„de som individuelle personer og som personer i en gruppe. EfterfĂžlgende kan de fortĂŠlle deres tanker til deres sidekammerat.
Opfordr eleverne til at anerkende deres sidekammerat – evt. ved at kigge den anden i Ăžjnene og sige: âDu er dig, og du er unikâ.
Tal om, hvad grÊnser er. Lad eleverne bruge nogle minutter pÄ at tÊnke over en af deres grÊnser. Hvor tÊt kan du lide at vÊre pÄ andre mennesker? Er der forskel pÄ, om det er en fra din familie eller en fremmed i bussen, som rÞrer ved dig?
2. Kend dine rettigheder
LĂŠs side 6-9
Lad eleverne komme med deres egne bud pÄ, hvad en rettighed er. Hvad vil det sige at have ret til noget? Har alle bÞrn i verden de samme rettigheder?
Er eleverne enige i, at det giver tryghed at kende spillereglerne? Hvordan kan det at kende sine rettigheder give tryghed?
GennemgĂ„ de fire kategorier, som bĂžrns rettigheder kan opdeles i.Â
Hvad betyder det, at alle rettigheder er lige vigtige?
Ansvar
LĂŠs side 10-11
FĂžlger der et ansvar med rettigheder?
Tal om, hvad ansvar betyder. Hvem er ansvarlig for hvilke ting? Hvilke rettigheder kan henholdsvis staten, de voksne og bÞrnene tage ansvar for at fÄ opfyldt?
PÄ en post-it skriver hver elev et konkret eksempel pÄ, hvordan man kan hjÊlpe andre bÞrn, sÄ de ogsÄ fÄr opfyldt deres rettigheder. HÊng alle
post-it-lapperne op pÄ vÊggen.
Respekt
LĂŠs side 14-15
Hvordan viser du respekt for andre? Tal to og to eller i mindre grupper om, hvordan I vil vise respekt over for hinanden. Hvem respekterer du og hvorfor? Er I enige i udsagnene pÄ side 15? Lad eleverne komme med flere eksempler pÄ, hvordan man viser respekt. Eksemplerne vises som smÄ dramastykker.
3. Kend din Rettighedsskole
LĂŠs side 16-17
Klassecharter
LĂŠs side 18-19
Tal om, hvad et klassecharter er.
Har I allerede et klassecharter sÄ tal om, hvordan det gÄr med at overholde de ting, som I har besluttet jer for. Bruger I det i hverdagen? Hvis ikke, sÄ aftal hvordan I gerne vil bruge det i det daglige. Er der noget ved jeres klassecharter, som kunne vÊre bedre?
Hvis I endnu ikke har lavet jeres klassecharter, sÄ planlÊg hvornÄr I vil lave det.
RettighedsrÄdet
LĂŠs side 20-21
ElevrÄd og RettighedsrÄd er med til at sikre elevinddragelse og medbestemmelse pÄ skolen, og det er derfor vigtigt, at eleverne forstÄr indholdet og intentionerne ved disse rÄd.
Ved I hvem fra klassen, som er med i ElevrÄdet og RettighedsrÄdet? Og hvad de to rÄd laver?
Hvis I ikke ved det, sÄ kom med forslag til, hvordan I kan fÄ det at vide. Overvej om I vil invitere en eller flere fra RettighedsrÄdet til at komme pÄ besÞg i klassen og fortÊlle om bÄde RettighedsrÄdet og Det Nationale RettighedsrÄd.
Tal om hvad eleverne drÞmmer om kan blive bedre i klassen og i skolen. Er der noget du mangler pÄ din skole for at kunne vÊre mere tryg og mere glad for at gÄ i skole? Skriv alle forslagene ned, og giv dem videre til RettighedsrÄdet.
4. Afslutning
LĂŠs side 22
Opsummer de tre temaer:
Kend dig selv
Kend dine rettighederÂ
Kend din Rettighedsskole.
Tal om hvad lÊrere og elever fÄr ud af at gÄ pÄ en Rettighedsskole. Er der noget, som kunne vÊre bedre i Rettighedsskolen?
Opfordr eleverne til, at de i dag kan prĂžve at fortĂŠlle en anden elev om rettighederne. Ăv jer i at vise respekt for andre bĂžrn og voksne.

Uddybende Ăžvelser
Manualen kan lÊses og downloades i Personalerummet
Ăvelserne findes ogsĂ„ pĂ„ lĂŠringsportalen.
Kend dig selv:
- Frihed, Fred og Identitet (side 88)
Kend dine rettigheder:
- Rejsen til en fremmed planet (side 56)
- Film â Mit liv (side 94)
- Dansk â fremstilling (side 82)
- Udsat (findes kun pÄ lÊringsportalen)
Kend din Rettighedsskole:
- Klassecharter (side 20)

