Ret, respekt og rettigheder

Artikel 42: Alle skal kende bĂžrns rettigheder

LĂŠrervejledningen

TilbageElevopgaven

tema

En introduktion til en UNICEF Rettighedsskole, der er centreret om temaerne:

Kend dig selv
Kend dine rettigheder
Kend din Rettighedsskole

KlassesĂŠt af bogen er sendt til alle Rettighedsskoler og kan ligeledes lĂŠses digitalt.

Klik pÄ billedet herover, lÊs bogen online eller download en OCR-behandlet PDF.

Download denne vejledning som PDF.

MĂ„l

  • At eleverne fĂ„r kendskab til de grundlĂŠggende elementer i Rettighedsskoler.
  • At eleverne lĂŠrer at sĂŠtte det at have rettigheder i relation til sig selv og andre.

Bogen har til formÄl at give elever en forstÄelse for, hvad en UNICEF Rettighedsskole er og en bevidsthed om, hvordan det at kende sine rettigheder giver en platform, hvorfra eleverne kan navigere i deres skoledag.

Tidsforbrug: 90 minutter

Materialer

Klassesét af ”Ret, respekt og rettigheder – din guide til UNICEF Rettighedsskolen”.

FN’s BĂžrnekonvention -findes pĂ„ elevsiden

Post-it og skrivematerialer.

Øvelsen

FREMGANGSMÅDE:

Bogen kan enten lĂŠses kronologisk eller tematisk – se indholdsfortegnelsen pĂ„ s. 3 i bogen.

1. Kend dig selv

LĂŠs side 4-5

Artikel 2: Det er lige meget, hvordan man ser ud – alle skal have det lige godt.

I et minut kan eleverne reflektere over, hvad artikel 2 betyder for dem – bĂ„de som individuelle personer og som personer i en gruppe. EfterfĂžlgende kan de fortĂŠlle deres tanker til deres sidekammerat.

Opfordr eleverne til at anerkende deres sidekammerat – evt. ved at kigge den anden i Ăžjnene og sige: ”Du er dig, og du er unik”.

Tal om, hvad grÊnser er. Lad eleverne bruge nogle minutter pÄ at tÊnke over en af deres grÊnser. Hvor tÊt kan du lide at vÊre pÄ andre mennesker? Er der forskel pÄ, om det er en fra din familie eller en fremmed i bussen, som rÞrer ved dig?

2. Kend dine rettigheder

LĂŠs side 6-9

Lad eleverne komme med deres egne bud pÄ, hvad en rettighed er. Hvad vil det sige at have ret til noget? Har alle bÞrn i verden de samme rettigheder?

Er eleverne enige i, at det giver tryghed at kende spillereglerne? Hvordan kan det at kende sine rettigheder give tryghed?

GennemgÄ de fire kategorier, som bÞrns rettigheder kan opdeles i. 

Hvad betyder det, at alle rettigheder er lige vigtige?

Ansvar

LĂŠs side 10-11

FĂžlger der et ansvar med rettigheder?

Tal om, hvad ansvar betyder. Hvem er ansvarlig for hvilke ting? Hvilke rettigheder kan henholdsvis staten, de voksne og bÞrnene tage ansvar for at fÄ opfyldt?

PÄ en post-it skriver hver elev et konkret eksempel pÄ, hvordan man kan hjÊlpe andre bÞrn, sÄ de ogsÄ fÄr opfyldt deres rettigheder. HÊng alle

post-it-lapperne op pÄ vÊggen.

Respekt

LĂŠs side 14-15

Hvordan viser du respekt for andre? Tal to og to eller i mindre grupper om, hvordan I vil vise respekt over for hinanden. Hvem respekterer du og hvorfor? Er I enige i udsagnene pÄ side 15? Lad eleverne komme med flere eksempler pÄ, hvordan man viser respekt. Eksemplerne vises som smÄ dramastykker.

3. Kend din Rettighedsskole

LĂŠs side 16-17

Klassecharter

LĂŠs side 18-19

Tal om, hvad et klassecharter er.

Har I allerede et klassecharter sÄ tal om, hvordan det gÄr med at overholde de ting, som I har besluttet jer for. Bruger I det i hverdagen? Hvis ikke, sÄ aftal hvordan I gerne vil bruge det i det daglige. Er der noget ved jeres klassecharter, som kunne vÊre bedre?

Hvis I endnu ikke har lavet jeres klassecharter, sÄ planlÊg hvornÄr I vil lave det.

RettighedsrÄdet

LĂŠs side 20-21

ElevrÄd og RettighedsrÄd er med til at sikre elevinddragelse og medbestemmelse pÄ skolen, og det er derfor vigtigt, at eleverne forstÄr indholdet og intentionerne ved disse rÄd.

Ved I hvem fra klassen, som er med i ElevrÄdet og RettighedsrÄdet? Og hvad de to rÄd laver?

Hvis I ikke ved det, sÄ kom med forslag til, hvordan I kan fÄ det at vide. Overvej om I vil invitere en eller flere fra RettighedsrÄdet til at komme pÄ besÞg i klassen og fortÊlle om bÄde RettighedsrÄdet og Det Nationale RettighedsrÄd.

Tal om hvad eleverne drÞmmer om kan blive bedre i klassen og i skolen. Er der noget du mangler pÄ din skole for at kunne vÊre mere tryg og mere glad for at gÄ i skole? Skriv alle forslagene ned, og giv dem videre til RettighedsrÄdet.

4. Afslutning

LĂŠs side 22

Opsummer de tre temaer:

Kend dig selv
Kend dine rettigheder 
Kend din Rettighedsskole.

Tal om hvad lÊrere og elever fÄr ud af at gÄ pÄ en Rettighedsskole. Er der noget, som kunne vÊre bedre i Rettighedsskolen?

Opfordr eleverne til, at de i dag kan prÞve at fortÊlle en anden elev om rettighederne. Øv jer i at vise respekt for andre bÞrn og voksne.

Uddybende Ăžvelser

Bogens tre temaer kan uddybes med Ăžvelser fra idĂ©hĂŠftet ”UNICEF Rettighedsskole”, som sidetallene henviser til.

Manualen kan lÊses og downloades i Personalerummet

Øvelserne findes ogsÄ pÄ lÊringsportalen.

Kend dig selv:

Kend dine rettigheder:

Kend din Rettighedsskole: