Rettighedsbamsen

B├Şrns ret til at kende B├Şrnekonventionen

L├Žrervejledningen

TilbageElevopgaven

M├ąl

  • At eleverne interagerer med hinanden og i klassen ud fra en bevidsthed om b├Şrns rettigheder.

Tidsforbrug: 1-2 dage

Materialer

Pap, tusser, papirpynt, badges, klisterm├Žrker, billeder, avisudklip osv.

Bilag 4 Rettighedskort – til print

├śvelsen

OM ├śVELSEN:

Alle klasser laver ├ąrligt et klassecharter, som erstatter klassens regler og udg├Şr klassens egne ma╠Ől for trivsel.

Charteret er obligatorisk for Rettighedsskoler, da det er her man i dagligdagen tydeligst og enklest kan koble rettighederne til elevernes skoleliv. I forbindelse med samtaler omkring konflikter i frikvarteret, samtaler i klassen om trivsel, eller emner eleverne selv gerne vil tage op, er chartret meget brugbart som redskab.

Charteret er formuleret af b├Şrn og lavet af b├Şrn. Der er mange muligheder for, at man kan lave et flot og kreativt produkt til klassev├Žrelset.

FREMGANGSM├ůDE:

Klassens elever udv├Žlger artikler fra B├Şrnekonventionen, som de synes er relevante for deres liv i klassen. F.eks. B├Şrnekonventionens artikel 2: ÔÇťLigestilling og beskyttelse mod diskriminationÔÇŁ.

P├ą elevsiden kan eleverne b├ąde se de udvalgte artikler fra bilag 4 og alle B├Şrnekonventionens artikler. Artiklerne er tilg├Žngelige indl├Žst som lydfiler og i tekst.

De valgte artikler omskrives af eleverne til formuleringer, der passer til deres hverdagssprog. F.eks. kunne man skrive: ÔÇťAt vi alle sammen er OK, som vi er, og at man ikke ma╠Ő drilles med sit udseende, eller om man er dreng eller pige.ÔÇŁ

Eleverne skriver udsagn om, hvad det konkret indeb├Žrer i det daglige. F.eks.: ÔÇŁVi vil v├Žre gode til at v├Žre gode kammerater og s├Žtte pris pa╠Ő, at vi er ba╠Őde ens og forskellige.ÔÇŁ

P├ą elevsiden har eleverne mulighed for at skrive b├ąde deres valgte rettigheder og deres egne formuleringer. N├ąr de har udfyldt det digitale arbejdsark kan det gemmes og udskrives.

De tre elementer pr├Žsenteres visuelt p├ą en kreativ m├ąde, og det f├Žrdige charter h├Žnges op i klassen.

Det er en god ide at tage en snak flere gange i l├Şbet af skolea╠Őret om, hvordan klassen synes det ga╠Őr i forhold til at n├ą m├ąls├Žtningerne i charteret.

Der laves et nyt charter hvert a╠Őr, sa╠Ő hvert klassetrin har sine egne m├ąls├Žtninger samt et nyt og flot charter.

FORSLAG TIL UDV├ćLGELSESMETODE TIL VALG AF RETTIGHEDER:

Beslut jer for, hvor mange rettigheder I vil have med pa╠Ő charteret.

I de yngre klasser er det en god ide at bruge de store rettighedskort (Bilag 4) til at illustrere rettighederne. Hold det enkelte kort op, og forklar hvad rettigheden ga╠Őr ud pa╠Ő. Her er det vigtigt at forklare, at med rettigheder f├Şlger ogsa╠Ő ansvaret for at opretholde rettighederne for andre.

Alt efter klassetrin kan eleverne ved ha╠Őndsopr├Žkning v├Žlge de rettigheder, de gerne vil have pa╠Ő charteret, eller de kan sidde i grupper med hver deres bunke af rettighedskort eller en liste over rettighederne og udv├Žlge det aftalte antal rettigheder.

De kan ligeledes benytte rettighederne p├ą elevsiden og notere deres valg p├ą det digitale arbejdsark.

Udv├Žlgelse ved ha╠Őndsopr├Žkning: Kommer I frem til flere end det valgte antal rettigheder, v├Žlger klassen endnu en gang mellem de forel├Şbigt udvalgte rettigheder.

Udv├Žlgelse ved gruppearbejde: De rettigheder, som alle grupper har til f├Žlles, skrives pa╠Ő tavlen. Hvis de passer med det aftalte antal, skrives de pa╠Ő charteret, ellers v├Žlger klassen i f├Žllesskab enten nogle fra eller til.

Processen med at na╠Ő til enighed om, hvilke rettigheder der skal v├Žlges, indbefatter en vigtig diskussion om, hvad der er vigtigt for det enkelte menneskes trivsel ÔÇô herunder klassens trivsel. Derfor er selve udv├Žlgelsesprocessen en vigtig del af udviklingen af klassecharteret.

Kreativ aktivitet

Eleverne kan tegne hver rettighed, som v├Žlges til charteret, eller de kan klippe billeder ud fra diverse blade og aviser og lave kollager, som illustrerer de udvalgte rettigheder.

Eleverne kan ogsa╠Ő lave sma╠Ő sketches, som formidler de udvalgte rettigheder. Det giver eleverne en mere praktisk tilgang til og forsta╠Őelse for de rettigheder, de har valgt.

Disse aktiviteter kan med fordel ogsa╠Ő bruges som en del af udv├Žlgelsesprocessen i forhold til, hvilke rettigheder klassen ├Şnsker skal sta╠Ő pa╠Ő charteret.