Trekant-stafet

Alle børns ret til at kende Børnekonventionen

Lærervejledningen

TilbageElevopgaven

Mål

  • At eleverne lærer om retttighedernes temaer.

Tidsforbrug: 30 - 45 minutter

 

Materialer

KASSER ELLER PLASTIKLOMMER, RETTIGHEDSKORT BILAG 4

BILAG “TREKANT-STAFET” – BILAG A, B OG C

Øvelsen

OM ØVELSEN:
Følgende øvelse er udviklet af Rikke Falkenberg Kofoed, Leg med IT

FREMGANGSMÅDE:

Klassen deles i hold af 4-5 elever.

Der printes kort med Børnekonventionens artikler. Benyt eventuelt kortene beregnet til øvelsen – se bilag: ”Trekant-Stafet” – Bilag A

Hver gruppe får et sæt kort – kortene placeres i en bunke på A (det ene hjørne i en trekantet bane). Kortene skal inddeles i 4 kategorier.

Eleverne står i grupper på B (det 2. hjørne i en trekantet bane).

Kasserne eller plastiklommerne, hvortil kortene skal bringes, udgør 3. hjørne i
trekanten C

På skift løber eleverne hen og henter et kort, kortet tages med tilbage til gruppen, der sammen vurderer, i hvilken kasse kortet skal placeres.

Eleven, der har hentet kortet, bringer kortet til den rigtige kasse og løber tilbage til holdet.

Nu kan den næste elev tage turen.

Stafeten slutter, når alle rettigheder er sorteret i rette kategori.

Kreativ aktivitet

Lad børnene tegne en tegning, hvor de fortæller om noget, som de synes, der er
vigtigt for at børn kan have det godt.