Trekant-stafet

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder

LĂŚrervejledningen

TilbageElevopgaven

MĂĽl

 
  • At eleverne lĂŚrer om retttighedernes temaer.

Tidsforbrug: 30 - 45 minutter

 

Materialer

KASSER ELLER PLASTIKLOMMER, RETTIGHEDSKORT BILAG 4

BILAG “TREKANT-STAFET” – BILAG A, BILAG B OG BILAG C

Øvelsen

OM ØVELSEN:
Følgende øvelse er udviklet af Rikke Falkenberg Kofoed, Leg med IT

FREMGANGSMÅDE:

Inden stafetten gennemføres, kan det vÌre en god idÊ, at arbejde med de 4 kategorier i undervisningen. Lad eleverne løse opgaven pü elevsiden.
Her skal de sortere artiklerne i de 4 kategorier.

Klassen deles i hold af 4-5 elever.

Der printes kort med Børnekonventionens artikler. Benyt eventuelt kortene beregnet til øvelsen – se bilag: ”Trekant-Stafet” – Bilag A

Hver gruppe får et sæt kort – kortene placeres i en bunke på A (det ene hjørne i en trekantet bane). Kortene skal inddeles i 4 kategorier.

Eleverne stür i grupper pü B (det 2. hjørne i en trekantet bane).

Kasserne eller plastiklommerne, hvortil kortene skal bringes, udgør 3. hjørne i
trekanten C.

Pü skift løber eleverne hen og henter et kort, kortet tages med tilbage til gruppen, der sammen vurderer, i hvilken kasse kortet skal placeres.

Eleven, der har hentet kortet bringer kortet til den rigtige kasse og løber tilbage til holdet.

Nu kan den nĂŚste elev tage turen.

Stafeten slutter, nĂĽr alle rettigheder er sorteret i rette kategori.

PĂĽ Bilag C findes oversigten over fordelingen i de 4 kategorier.

Kategorierne

Kasse/plastiklomme 1: Børns grundlÌggende rettigheder, f.eks. mad, sundhed og et sted at bo.

Kasse/plastiklomme 2: Børns ret til udvikling, f.eks. skolegang, fritid, leg og information.

Kasse/plastiklomme 3: Børns ret til beskyttelse, f.eks. mod krige, vold, misbrug og udnyttelse.

Kasse/plastiklomme 4: Børns ret til medbestemmelse, som f.eks. indflydelse, deltagelse og ytringsfrihed.