UNGE FORANDRER VERDEN

Undervisningsmateriale til udskolingen

TilbageElevside

MĂĽl

 

  • Med udgangspunkt i fortĂŚllingerne fra Rwanda, skal eleverne forsøge at skabe forandringer i deres liv.

  • Eleverne skal med udgangspunkt i Børnekonventionen og FN’s VerdensmĂĽl arbejde med formidling af deres viden og idĂŠer.
  • Eleverne skal øge deres forstĂĽelse for teknologier i deres liv.

Tidsforbrug: 10-12 lektioner

Materialer

Materialer varierer i forhold til valg af forløb fra materialet. I alle forløb indgür digitale vÌrktøjer der kan tilgüs via tablet eller computer.

Børnekonventionens artikler.

FN’s VerdensmĂĽl

Øvelsen

OM ØVELSEN:

I materialet Unge forandrer verden kan I arbejde 6 forskellige projekter:

  • Radioen der ĂĽbnede verden 
    er historien om drengen Isaie der byggede en radio og skabte forandringer.
  • Kodning er cool i Rwanda
    er historien om en masse seje børn og unge der koder pü KLab i Kigali.
  • Fra plastaffald til byggematerialer
    er historien om Rosette der giver plastaffald nyt liv.
  • Unge hjĂŚlper børn tilbage i skole
    er historien om frivillige der gør en forskel for skolegang i Rwanda.
  • Kvinder skaber fremtiden sammen 
    er historien om 100 teenagemødre der sammen skaber et godt liv
  • Et ungdomscenter med stor betydning 
    er historien om Kigali Ungdomscenter og et unikt sammenholdet

FREMGANGSMÅDE:

Materialet henvender sig til 7.-10. klasse i fagene historie, dansk, samfundsfag og geografi.

Materialet UNGE FORANDRER VERDEN er bygget op omkring de 6 projekter, som Rasmus og Sofie besøgte i  Rwanda. I alle projekter møder Rasmus og Sofie børn og unge, der med frivilligt arbejde gør en indsats for at skabe forandringer til gavn for alle i Rwanda. Alle projekterne indeholder  Ên eller flere videoer, der viser  Rasmus og Sofies møde med de unge. Gennem videoerne für man de unges egne historier  om deres projekter.

Udover videoer er der beskrivelser i tekst samt kildemateriale som avisartikler og Youtube-videoer. En del af materialet fra Rwanda er pĂĽ engelsk.

Der kan arbejdes med projekterne enkeltvis eller samlet som et lÌngerevarende projektforløb. 

Som forberedelse til arbejdet med projekterne anbefaler vi, at man arbejder med baggrundsmaterialet, og derigennem für kendskab til Rwanda, landets historie, Verdensmülene og Børnekonventionen.

ARBEJDSFLOW:

Eleverne starter deres arbejde pü projektets opgaveside. Pü opgavesiden für eleven det samlede overblik over forløbet. Opgavesiden er inddelt i følgende afsnit:

  • Introduktion til projektet
  • LĂŚringsmĂĽl
  • Beskrivelse af forløbet
  • Aktiviteter
  • Digitale vĂŚrktøjer
  • Galleri

Pü projektsiden møder eleven historien fra Rwanda. Alle projekter beskrives med film og tekst. Derudover  prÌsenteres eleverne for de Verdensmül der arbejdes med og relevante artikler fra Børnekonventionen.

Til hver projekt findes en tilhørende side med lÌrervejledning. Her findes en uddybende beskrivelse af projektet samt yderligere materiale om det faglige indhold og en litteraturliste.

 

Kreativ aktivitet

I arbejdet med Unge Forandrer Verden anvendes en rÌkke digitale vÌrktøjer. VÌrktøjerne er udvalgt pü baggrund af deres kreative muligheder for multimodal formidling, samt deres müde at understøtte elevernes arbejde med teknologiforstüelse. 

Alle vÌrktøjer er dokumenteret med videovejledninger.