Zorp - et venligt rumvÌsen kommer pü besøg

Børns ret til at blive hørt

Alle børn har lige ret

Børn har ret til at leve

LĂŚrevejledningen

TilbageElevopgaven

MĂĽl

  • At sĂŚtte fokus pĂĽ hvad det vil sige at have rettigheder.
  • At skabe reflektion over hvilke rettigheder der er livsnødvendige og hvilke ting der er gode at have.

Tidsforbrug: 20 minutter

Materialer

ET UDSTOPPET DYR

EN TOM SKRALDESPAND DER ER DEKORERET, SÅ DEN LIGNER ET RUMVÆSEN. 

Øvelsen

OM ØVELSEN

Gennem arbejdet med rumvÌsenet Zorp, der kommer pü besøg pü jorden, arbejdes der med børns rettigheder og behov.

I opgaven lÌrer eleverne at genkende de mest basale nødvendigheder, ogsü kaldet rettigheder.
FN har med Børnekonventionen besluttet, at alle børn skal beskyttes og have et godt liv.

I opgaven lĂŚrer eleverne artiklerne at kende gennem leg og det fantasifulde arbejde med Zorp.

Zorp reprĂŚsenteres af en genstand, der placeres pĂĽ et bord, sĂĽ alle elever kan se ham. I kan bruge et udstoppet dyr, en skraldespand, en bamse eller mĂĽske en hjemmelavet figur bygget af skrald.

FREMGANGSMÅDE

FortĂŚl eleverne historien om Zorp:

Som det er blevet fortalt i nyhederne har Jorden füet venlige rumvÌsener pü besøg.
Disse rumvĂŚsener er nysgerrige pĂĽ menneskernes liv.
Zorp er her i dag for at lÌre om menneskebørn, og hvad de har brug for for, hvis de skal have et godt og sundt liv.

Opgave
Det kan vÌre svÌrt at tale med rumvÌsener som Zorp, da vi ikke taler samme sprog. Derfor bliver vi nødt til at give Zorp tegninger og ting, der beskriver vores idÊer.
Efterfølgende laves ogsü en kuffert til Zorp med alle disse ting, som han kan tage med hjem.

Tal med klassen om hvilke ting, der er nødvendige for, at børn kan fü et godt liv.

Gruppernes idÊer samles pü et stort stykke papir. Tegn symboler eller tegninger ved siden af hver idÊ, hvis børnene ikke kan lÌse.

Fremstil alle idĂŠerne som de hver er nĂŚvnt, og pak dem ned i kufferten.
Hvis I mangler genstande til at reprĂŚsentere nogle af ideerne, fĂĽ da en frivillig til at tegne det. Brug et udklip fra et magasin eller brug en genstand fra lokalet.

Opgave 

For at hjĂŚlpe Zorp skal vi nu dele vores idĂŠer op i to kategorier:

  • Ting der er livsnødvendige for at overleve. Vi kalder dem rettigheder.
  • Ting der er gode at have men ikke livsnødvendige. Vi kalder dem behov.

Diskuter forskellen pĂĽ de to kategorier, og organiser listen efter dem.

Spørgsmül til arbejdet:

  • Overrasker nogle af disse rettigheder jer? Hvilke? Hvorfor?
  • Har I alle disse ting?
  • Har alle børn disse ting?
  • Hvorfor er disse ting vigtige for børn at have?

Afrunding

Pak papiret. Ønsk Zorp en god hjemrejse.

 

Kreativ aktivitet

Lad børnene lave en tegning af Zorp. Lad dem tegne kufferten og de genstande Zorp har füet med hjem.