Zorp - et venligt rumvÊsen kommer pÄ besÞg

BĂžrns ret til at blive hĂžrt

Alle bĂžrn har lige ret

BĂžrn har ret til at leve

LĂŠrevejledningen

TilbageElevopgaven

MĂ„l

  • At sĂŠtte fokus pĂ„ hvad det vil sige at have rettigheder.
  • At skabe reflektion over hvilke rettigheder der er livsnĂždvendige og hvilke ting der er gode at have.

Tidsforbrug: 20 minutter

Materialer

ET UDSTOPPET DYR

EN TOM SKRALDESPAND DER ER DEKORERET, SÅ DEN LIGNER ET RUMVÆSEN. 

Øvelsen

OM ØVELSEN

Gennem arbejdet med rumvÊsenet Zorp, der kommer pÄ besÞg pÄ jorden, arbejdes der med bÞrns rettigheder og behov.

I opgaven lÊrer eleverne at genkende de mest basale nÞdvendigheder, ogsÄ kaldet rettigheder.
FN har med BĂžrnekonventionen besluttet, at alle bĂžrn skal beskyttes og have et godt liv.

I opgaven lĂŠrer eleverne artiklerne at kende gennem leg og det fantasifulde arbejde med Zorp.

Zorp reprÊsenteres af en genstand, der placeres pÄ et bord, sÄ alle elever kan se ham. I kan bruge et udstoppet dyr, en skraldespand, en bamse eller mÄske en hjemmelavet figur bygget af skrald.

FREMGANGSMÅDE

FortĂŠl eleverne historien om Zorp:

Som det er blevet fortalt i nyhederne har Jorden fÄet venlige rumvÊsener pÄ besÞg.
Disse rumvÊsener er nysgerrige pÄ menneskernes liv.
Zorp er her i dag for at lĂŠre om menneskebĂžrn, og hvad de har brug for for, hvis de skal have et godt og sundt liv.

Opgave
Det kan vÊre svÊrt at tale med rumvÊsener som Zorp, da vi ikke taler samme sprog. Derfor bliver vi nÞdt til at give Zorp tegninger og ting, der beskriver vores idéer.
EfterfÞlgende laves ogsÄ en kuffert til Zorp med alle disse ting, som han kan tage med hjem.

Tal med klassen om hvilke ting, der er nÞdvendige for, at bÞrn kan fÄ et godt liv.

Gruppernes idéer samles pÄ et stort stykke papir. Tegn symboler eller tegninger ved siden af hver idé, hvis bÞrnene ikke kan lÊse.

Fremstil alle idéerne som de hver er nÊvnt, og pak dem ned i kufferten.
Hvis I mangler genstande til at reprÊsentere nogle af ideerne, fÄ da en frivillig til at tegne det. Brug et udklip fra et magasin eller brug en genstand fra lokalet.

Opgave 

For at hjÊlpe Zorp skal vi nu dele vores idéer op i to kategorier:

  • Ting der er livsnĂždvendige for at overleve. Vi kalder dem rettigheder.
  • Ting der er gode at have men ikke livsnĂždvendige. Vi kalder dem behov.

Diskuter forskellen pÄ de to kategorier, og organiser listen efter dem.

SpÞrgsmÄl til arbejdet:

  • Overrasker nogle af disse rettigheder jer? Hvilke? Hvorfor?
  • Har I alle disse ting?
  • Har alle bĂžrn disse ting?
  • Hvorfor er disse ting vigtige for bĂžrn at have?

Afrunding

Pak papiret. Ønsk Zorp en god hjemrejse.

 

Kreativ aktivitet

Lad bÞrnene lave en tegning af Zorp. Lad dem tegne kufferten og de genstande Zorp har fÄet med hjem.