Hvad er en rettighed?

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder

Lærervejledningen

TilbageElevsiden

Mål

 
  • At alle børn har sikker viden om FN’s Børnekonvention.
  • At alle børn forstår, hvad det betyder at have rettigheder.

Tidsforbrug: 90 minutter

 

Materialer

 

Skriveredskaber, papir, computer eller tablet, Børnekonventionen.
På elevsiden kan eleverne se Børnekonventionen i tekst og indlæst som lydfiler.

Øvelsen

 

OM ØVELSEN:
Alle børn er lige meget værd. De har ret til at tænke, som de vil, og sige hvad de mener. Samfundet og voksenverdenen har en forpligtelse til at lytte til børn. I denne øvelse lærer børnene at tænke frit, fortælle kreativt, lytte til hinanden og tale om børns rettigheder og vilkår rundt om i verden.

På elevsiden kan eleverne se film med Børnekonventionen, og de kan læse artiklerne.

Eleverne kan samtidig træne kendskabet til Børnekonventionen i vendespillet på elevsiden.

Det er ligeledes en god idé at lade eleverne arbejde med forskellen på rettigheder og ønsker. Til det formål findes der på elevsiden en interaktiv opgave. Eleverne skal fordele en række udsagn i to kategorier -rettigheder og ønsker. De kan med det samme se, hvordan de har klaret opgaven, og eventuelt prøve igen.

FREMGANGSMÅDE:

Spørg børnene om, hvad de kender til Børnekonventionen og fortæl om nogle af de ting, der er nødvendige for, at børn kan være trygge og udvikle sig. Lad børnene komme med deres egne bud også.

Kreativ aktivitet

 

Lad børnene vælge en rettighed hver, som de laver en kreativ fremstilling af. Inddrag f.eks. billedkunstlæreren i denne aktivitet. Lav en udstilling med produkterne uden for klassen, på biblioteket eller i et fælleslokale.