Hvad er en rettighed?

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder

LĂŚrervejledningen

TilbageElevsiden

MĂĽl

 
  • At alle børn har sikker viden om FN’s Børnekonvention.
  • At alle børn forstĂĽr, hvad det betyder at have rettigheder.

Tidsforbrug: 90 minutter

 

Materialer

 

Skriveredskaber, papir, computer eller tablet, Børnekonventionen.
Pü elevsiden kan eleverne se Børnekonventionen i tekst og indlÌst som lydfiler.

Øvelsen

 

OM ØVELSEN:
Alle børn er lige meget vÌrd. De har ret til at tÌnke, som de vil, og sige hvad de mener. Samfundet og voksenverdenen har en forpligtelse til at lytte til børn. I denne øvelse lÌrer børnene at tÌnke frit, fortÌlle kreativt, lytte til hinanden og tale om børns rettigheder og vilkür rundt om i verden.

Pü elevsiden kan eleverne se film med Børnekonventionen, og de kan lÌse artiklerne.

Eleverne kan samtidig trÌne kendskabet til Børnekonventionen i vendespillet pü elevsiden.

Det er ligeledes en god idÊ at lade eleverne arbejde med forskellen pü rettigheder og ønsker. Til det formül findes der pü elevsiden en interaktiv opgave. Eleverne skal fordele en rÌkke udsagn i to kategorier -rettigheder og ønsker. De kan med det samme se, hvordan de har klaret opgaven, og eventuelt prøve igen.

FREMGANGSMÅDE:

Spørg børnene om, hvad de kender til Børnekonventionen og fortæl om nogle af de ting, der er nødvendige for, at børn kan være trygge og udvikle sig. Lad børnene komme med deres egne bud også.

Kreativ aktivitet

 

Lad børnene vælge en rettighed hver, som de laver en kreativ fremstilling af. Inddrag f.eks. billedkunstlæreren i denne aktivitet. Lav en udstilling med produkterne uden for klassen, på biblioteket eller i et fælleslokale.