Ali og Mia pĂĄ RS

Ali og Mia pĂĄ RS

Artikel 42: Alle skal kende børns rettighederI skal læse bogen "Ali og Mia på opdagelse i Rettighedsskolen". Bogen er en fortælling om Ali og Mia og deres hverdag på en UNICEF Rettighedsskole. I skal også lære om Børnekonventionen. I kan læse Børnekonventionen på...

Klassecharter

Klassecharter

Artikel 42: Alle skal kende børns rettighederI skal nu i gang med at lave jeres helt eget klassecharter. Et klassecharter er klassens regler for, hvad der er vigtigt, når alle skal have en god skoledag. Først skal I udvælge nogle af artiklerne fra Børnekonventionen. I...

Hvad er en rettighed?

Hvad er en rettighed?

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder  Børnekonventionen gælder alle børn uanset hvor i verden man bor, hvordan man ser ud osv. - alle skal have det godt. Alle børn skal kunne føle sig trygge og udvikle sig. I denne opgave skal I lære om, hvad en rettighed er,...

Mit navn

Mit navn

Artikel 7: Navn og nationalitet Artikel 2: Man må ikke diskriminere  I klassen har I talt om, hvordan det kan være, at vi har navne. I har sikkert også arbejdet med forskellen på kælenavne og øgenavne. Forestil jer, hvordan det ville være, hvis man havde et nummer i...

Børn og leg

Børn og leg

Artikel 12: Respekt for børns mening Artikel 31: Hvile, leg, kultur, kunst  Kender I det, at en god leg kan få en til at glemme alt om tiden? I klassen har I sikkert talt om, hvor vigtig leg er. Måske har I også leget forskellige lege og været med til at bestemme,...

Rettighedsskuespil

Rettighedsskuespil

Artikel 42: Alle skal kende børns rettighederI klassen har I arbejdet med forskellige rettigheder. I har sikkert talt om, hvad det betyder at have rettigheder, og at rettighederne gælder alle børn. Nu skal I arbejde med rettigheder på en anden måde. I skal nemlig lave...

Mim en rettighed

Mim en rettighed

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder  Alle børn har ret til at kende Børnekonventionen. I har helt sikkert arbejdet med mange af artiklerne allerede. Nu er det tid til at lege lidt. I skal lave en leg, hvor I mimer artiklerne for hinanden.    I skal arbejde...

Der var engang

Der var engang

Artikel 2: Man må ikke diskriminere Artikel 12: Respekt for børns mening  I opgaven her skal I arbejde med to vigtige artikler fra Børnekonventionen. Alle børn har lige ret. Alle børn har ret til at give udtryk for hvad det mener. I har i klassen lavet en øvelse, hvor...

Jeg har rettigheder

Jeg har rettigheder

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder  I klassen har I arbejdet med forskellige behov. I har arbejdet med blomsters behov, dyrs behov og børns behov. I har sikkert også talt om, at flere af børnekonventionens artikler hænger sammen med de behov, alle børn har....

Hvis ansvar er det?

Hvis ansvar er det?

Artikel 2: Man må ikke diskriminere Artikel 12: Respekt for børns mening Artikel 31: Hvile, leg, kultur, kunstI klassen har I arbejdet med, hvad det vil sige at tage ansvar, og hvordan man får sine rettigheder opfyldt. Måske har I også talt om, hvordan I hver især har...

Jeg kan

Jeg kan

Artikel 17: Adgang til informationArtikel 28: Adgang til uddannelseI klassen har I talt om de mange forskellige færdigheder, hvert enkelt barn har. Det er sjovt at tænke på alle de forskellige ting, man kan være god til, og på hvordan man hele tiden øver sig og lærer...

Byg dit eget legetøj

Byg dit eget legetøj

  Artikel 31: Hvile, leg, kultur, kunstArtikel 42: Alle skal kende børns rettighederI undervisningen har I arbejdet med børns ret til leg. I har mĂĄske endda ogsĂĄ bygget jeres eget legetøj af forskellige genbrugsmaterialer. Selvom I sikkert har en masse legetøj pĂĄ...

Rejsen til en ny planet

Rejsen til en ny planet

Artikel 42: Alle skal kende børns rettighederNu er det tid til at tage på en helt særlig rejse.  Sammen med 1000 andre børn fra hele verden skal I rejse til en helt ny planet. Men inden I skal afsted, skal I have lavet nogle regler, der skal gælde på den nye planet,...

Giv en ven rettigheder

Giv en ven rettigheder

Artikel 42: Alle skal kende børns rettigheder  I skal forestille jer, at I har fået en ny klassekammerat. I bestemmer selv, om det er en dreng eller pige. I må også selv vælge et navn til jeres nye klassekammerat. Nu har I fået til opgave, at sørge for at jeres nye...