Personalerum

Manual
Manualen findes her samlet til download.
Bilag til manual
Bilag: Baseline for hele skolens personale
Spørgeskemaundersøgelse til pædagoger og lærere samt øvrigt skolepersonale i forbindelse, med at skolen skal være Rettighedsskole.
Bilag: Eksempel på forældreinformation
Information om FN’s Børnekonvention. Materialet er udviklet af Langelinieskolen i forbindelse med deres certificering som UNICEF Rettighedsskole.
Bilag: Baseline for elever
Undersøgelsen sættes op på skolens intranet eller i andet relevant værktøj. Undersøgelsen laves før rejsen starter og igen ved evalueringen på trin 6.
Bilag: Eksempel på oplæg til rettighedsugen
Hele skolen arbejder i Rettighedsugen med aktiviteter og projekter, der tager afsæt i det at være Rettighedsskole. I bilaget findes inspiration til afviklingen.
Bilag: Tilgængelighedsundersøgelse
Inspiration til opbygning. Opsætningen tilpasses skolens fysiske miljø. Undersøgelsen skal afdække tilgængelighed på alle skolens områder.
Bilag: Tryghedsvandring uddrag af referat
Eksempel på, hvorledes resultaterne fra tryghedsundersøgelsen kan behandles og danne grundlag for en tryghedsvandring på skolen.
Bilag: Uddrag fra handlingsplan for voksne
Handlingsplan formuleret til medarbejdere. Planen skitserer mål, delmål, hvordan
målet nås samt en tidsplan og en arbejdsfordeling.
Bilag: Overblik og status på handlingsplanen
Eksempel på arbejdsark, der kan understøtte koordinators arbejde med opgaver, opfølgning, milepæle og individuel forberedelse til rollen som tovholder.
Bilag: Undervisning i fagene
Inspiration til kompetencemål i de enkelte fag. Derudover forslag til arbejdet med de enkelte artikler i forhold til fagenes indhold og mål.
Bilag: Eksempel på handout til personalet
Visuel model over skolens rejse mod at blive Rettighedsskole.
Gennemgang af de enkelte trin med forslag til afvikling og indhold.
Bilag: Eksempel på præsentation til forældremøder
Forældreinformation er vigtigt. I bilaget findes forslag til punkter, der kan arbejdes med på forældremøderne. Udviklet i samarbejde med Langelinieskolen.
Bilag: Eksempler på klassecharter
Alle klasser på en UNICEF Rettighedsskole skal mindst en gang om året udarbejde et klassecharter. Charteret fungerer som klassens regler og hænger synligt i klassen.
Bilag: Eksempel møde- og aktivitetskalender Rettighedsrådet
I bilaget findes inspiration til, hvornår møderne afholdes, hvem der deltager på de enkelte møder, indholdet på møderne og opgavefordeling.
Bilag: Tryghedsundersøgelse blandt eleverne.
Undersøgelsen skal afdække, hvilke områder på skolen, der skaber utryghed hos eleverne samt en afklaring af, hvad der giver eleverne følelsen af utryghed.
Bilag: Eksempel på handlingsplan i elevsprog
Handlingplan formuleret til eleverne.
Eksemplet er udviklet af Langelinieskolen og viser, hvordan man kan formulere en plan for skolens videre arbejde.
Bilag: Løbende opfølgning for tovholder.
Eksempel på arbejdsark, der kan understøtte tovholders arbejde med opgaver, opfølgning, milepæle og individuel forberedelse til rollen som tovholder.
Bilag: Samstilling af undersøgelser, uddrag.
Eksempel på, hvorledes skolen kan organisere alle afviklede undersøgelser og uddrage konklusioner og mål for det videre arbejde mod at blive Rettighedsskole.
Ideer til undervisning i børns rettigheder
Opgaverne er inddelt i faserne indskoling, mellemtrin og udskoling. Bogen indeholder ligeledes et afsnit med fagopdelt undervisning