1. Viden

Information

Uddannelse

Baseline

Kick-off

ÅBEN

2. Lederskab

Årshjul

Rettighedsråd

Visuel gruppe

Rettighedsvæg

ÅBEN

3. Undersøgelser

Tryghedsundersøgelse

Tryghedsvandring

Tilgængeligheds-

undersøgelse

ÅBEN

 

4. Planen laves

Handlingsplan

Tovholdere

Synliggøre

ÅBEN

5. Sæt i værk

Implementering

Opfølgning

Kommunikation

ÅBEN

6. Evaluering

Baseline

Undersøgelser

Evaluering og certificering

ÅBEN

Manual

Trin-for-trin vejledning til en skoles rejse mod at blive UNICEF Rettighedsskole.

Manualen findes her samlet til download.

Bilag til manual

Bilag: Baseline for hele skolens personale

Spørgeskemaundersøgelse til pædagoger og lærere samt øvrigt skolepersonale i forbindelse, med at skolen skal være Rettighedsskole.

Bilag: Eksempel på forældreinformation

Information om FN’s Børnekonvention. Materialet er udviklet af Langelinieskolen i forbindelse med deres certificering som UNICEF Rettighedsskole.

Bilag: Baseline for elever

Undersøgelsen sættes op på skolens intranet eller i andet relevant værktøj. Undersøgelsen laves før rejsen starter og igen ved evalueringen på trin 6.

Bilag: Eksempel på oplæg til rettighedsugen

Hele skolen arbejder i Rettighedsugen med aktiviteter og projekter, der tager afsæt i det at være Rettighedsskole. I bilaget findes inspiration til afviklingen.

Bilag: Tilgængelighedsundersøgelse

Inspiration til opbygning. Opsætningen tilpasses skolens fysiske miljø. Undersøgelsen skal afdække tilgængelighed på alle skolens områder.

Bilag: Tryghedsvandring uddrag af referat

Eksempel på, hvorledes resultaterne fra tryghedsundersøgelsen kan behandles og danne grundlag for en tryghedsvandring på skolen.

Bilag: Uddrag fra handlingsplan for voksne

Handlingsplan formuleret til medarbejdere. Planen skitserer mål, delmål, hvordan
målet nås samt en tidsplan og en arbejdsfordeling.

Bilag: Overblik og status på handlingsplanen

Eksempel på arbejdsark, der kan understøtte koordinators arbejde med opgaver, opfølgning, milepæle og individuel forberedelse til rollen som tovholder.

Bilag: Undervisning i fagene

Inspiration til kompetencemål i de enkelte fag. Derudover forslag til arbejdet med de enkelte artikler i forhold til fagenes indhold og mål.

Bilag: Eksempel på handout til personalet

Visuel model over skolens rejse mod at blive Rettighedsskole.
Gennemgang af de enkelte trin med forslag til afvikling og indhold.

Bilag: Eksempel på præsentation til forældremøder

Forældreinformation er vigtigt. I bilaget findes forslag til punkter, der kan arbejdes med på forældremøderne. Udviklet i samarbejde med Langelinieskolen.

Bilag: Eksempler på klassecharter

Alle klasser på en UNICEF Rettighedsskole skal mindst en gang om året udarbejde et klassecharter. Charteret fungerer som klassens regler og hænger synligt i klassen.

Bilag: Eksempel møde- og aktivitetskalender Rettighedsrådet

I bilaget findes inspiration til, hvornår møderne afholdes, hvem der deltager på de enkelte møder, indholdet på møderne og opgavefordeling.

Bilag: Tryghedsundersøgelse blandt eleverne.

Undersøgelsen skal afdække, hvilke områder på skolen, der skaber utryghed hos eleverne samt en afklaring af, hvad der giver eleverne følelsen af utryghed.

Bilag: Eksempel på handlingsplan i elevsprog

Handlingplan formuleret til eleverne.
Eksemplet er udviklet af Langelinieskolen og viser, hvordan man kan formulere en plan for skolens videre arbejde.

Bilag: Løbende opfølgning for tovholder.

Eksempel på arbejdsark, der kan understøtte tovholders arbejde med opgaver, opfølgning, milepæle og individuel forberedelse til rollen som tovholder.

Bilag: Samstilling af undersøgelser, uddrag.

Eksempel på, hvorledes skolen kan organisere alle afviklede undersøgelser og uddrage konklusioner og mål for det videre arbejde mod at blive Rettighedsskole.

Guideline

Rettighedsskoler Guideline er udarbejdet til brug for alle UNICEF Rettighedsskoler.

RS Guideline er at støtte Rettighedsrådets arbejde ved at gøre trin og byggesten mere håndgribelige og tydelige at gå til i praksis.

Ideer til undervisning i børns rettigheder

Idehæfte udarbejdet af UNICEF Danmark. Inspiration til, hvordan undervisningen i børns rettigheder kan blive spændende, relevant og udfordrende på alle klassetrin.

Opgaverne er inddelt i faserne indskoling, mellemtrin og udskoling. Bogen indeholder ligeledes et afsnit med fagopdelt undervisning