Leg om lige muligheder

Artikel 2: Man mÄ ikke diskriminere

Artikel 23: BĂžrn med handicap

Artikel 31: Hvile, leg, kultur og kunst

LĂŠrervejledningen

TilbageElevopgaven

MĂ„l

  • At eleverne fĂ„r en forstĂ„else for, at rettigheder gĂŠlder alle slags mennesker.
  • At eleverne fĂ„r en bevidsthed omkring inklusion af forskelligheder.

Tidsforbrug: 20 - 30 minutter

Materialer

FODBOLD, MÅL, STOLE TIL UDENDØRSBRUG, KLAP FOR ØJET

Øvelsen

OM ØVELSEN:
En leg, der starter ulige og efterhĂ„nden justeres, sĂ„ den bliver mere retfĂŠrdig – hvis det er muligt.

FREMGANGSMÅDE:
FÞr legen gÄr i gang, er det en god ide, at lÊreren har gjort sig fÞlgende tanker:

a. Hvordan kan legen pÄ bedst mulig vis danne grobund for en god refleksion blandt eleverne?

b. Hvordan vil du sikre dig, at emnet funktionsnedsĂŠttelse og
omtale af personer med funktionsnedsÊttelse sker pÄ
en respektfuld og inkluderende mÄde?

Klassen deles i to hold og skal spille fodbold mod hinanden.

Det enes hold tildeles en rĂŠkke ”funktionsnedsĂŠttelser”, som f.eks. bind for Ăžjnene, at man kun mĂ„ sparke med venstre ben, at man kun mĂ„ spille siddende pĂ„ en stol. Det er selvfĂžlgelig vigtigt at sikre sig, at eleverne ikke kan komme til skade pĂ„ grund af
funktionsnedsĂŠttelserne.

Efter lidt tid – nĂ„r det er blevet tydeligt for de fleste, at spillet mĂ„ske ikke er helt retfĂŠrdigt for alle parter – stoppes spillet. Eleverne bliver bedt om at reflektere over, om legen er uretfĂŠrdig, og i sĂ„ fald, hvorfor den er uretfĂŠrdig, og hvad man kan gĂžre ved
det, sÄ det er mere retfÊrdigt for alle i klassen.

Eleverne fÄr lov til at justere pÄ legen, og der leges videre med de nye justeringer.

Efter nogen tid stoppes legen, og eleverne spÞrges, om det er blevet mere retfÊrdigt, og om der er opstÄet andre udfordringer efter justeringerne.

RefleksionsspÞrgsmÄl

  • Hvordan er det at vĂŠre udstyret med funktionsnedsĂŠttelser, man ellers ikke plejer at have?
  • Hvordan tror I, det er at have en funktionsnedsĂŠttelse, nĂ„r der
    leges en leg eller spilles et spil som f.eks. fodbold?
  • Er det ok, at bĂžrn med funktionsnedsĂŠttelse ikke fĂ„r lov at spille med, eller skal alle have lov, til at vĂŠre med i hvilken som helst leg, uanset funktionsnedsĂŠttelse?
  • Hvad kan du selv gĂžre som medspiller/kammerat, hvis nogen har en funktionsnedsĂŠttelse?